Program „Doceń polskie” cieszy się stałym zainteresowaniem producentów żywności. Godło podkreślające zarazem pochodzenie żywności i jej wysoką jakość to niewątpliwy atut w obliczu rosnącego zainteresowania konsumentów rodzimymi wyrobami. Za nami XXVI atestacja w historii programu promocyjnego.
- Na przestrzeni lat obserwujemy zdecydowaną zmianę zachowań konsumenckich. Minął okres „boomu” na zagraniczne produkty, obecnie coraz chętniej sięgamy po krajowe wyroby. Trend ten cały czas postępuje, ale trzeba pamiętać, że na decyzje zakupowe wpływają także względy ekonomiczne. Pewne jest jednak to, że Polacy robią zakupy coraz bardziej świadomie - ocenia Mirek Drewniak, współzałożyciel Klubu Szefów Kuchni oraz przewodniczący Loży Ekspertów Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie”.
Gremium specjalistów z branży spożywczej, decydujące o przyznaniu znaków jakości „Doceń polskie”, obradowało 25 października br. w Sosnowcu. To była XXVI atestacja żywności w historii przedsięwzięcia propagującego rodzimą żywność i jej wytwórców.
Konsumenci poświęcają większą uwagę produktom, które trafią na ich stoły, a przy tym mają do dyspozycji coraz bogatszy wachlarz możliwości, czego potwierdzeniem są także produkty zgłaszane do oceny. - Każdorazowo oceniamy bardzo różnorodne wyroby, zarówno te tradycyjne, jak i nowe propozycje, często będące wariacjami na temat klasycznych produktów - mówi Katarzyna Salomon zasiadająca w Loży Ekspertów programu „Doceń polskie”.
Do październikowej atestacji zakwalifikowane zostały m.in. gama zimnotłoczonych olejów, nowatorskie przyprawy, nabiał, wypieki, słodycze, dania gotowe, wędliny i mięsa, w tym również dziczyzna, przetwory, owoce, wody stołowe i mineralne, a także sosy, miody, alkohole oraz wyroby z kategorii żywności funkcjonalnej. Ocenie poddano w sumie 232 produkty z asortymentu 76 wytwórców.
- Naszą rolą jest wyróżnienie dobrych, polskich produktów. Audyt odwzorowuje sytuację na rynku spożywczym - znajdziemy tu wiele doskonałych propozycji, ale także produkty wymagające pewnego dopracowania technologicznego. Tych pierwszych jest znacznie więcej, obserwujemy także systematyczną poprawę jakości wyrobów w poszczególnych segmentach, na przykład w nabiale - mówi członkini Loży Ekspertów, Celina Nierodkiewicz.
Opinię tę podziela zasiadający w Loży Ekspertów Wiesław Bober. Współzałożyciel Klubu Szefów Kuchni zwraca również uwagę na nieoczywiste hity eksportowe „made in Poland”.
- Sprowadzamy wodę z Włoch, czy Francji, a tymczasem nasze wody są równie doskonałe i co ciekawe - trafiają do odbiorców nawet na Dalekim Wschodzie. To tylko jeden z licznych przykładów na to jak wysoko zagraniczni konsumenci oceniają naszą żywność - zauważa W. Bober.
- Cieszę się, że poprzez działania realizowane w ramach programu „Doceń polskie” możemy wspierać producentów w propagowaniu artykułów spożywczych wartych uwagi. Znak promocyjny to dodatkowy atut nie tylko w kontekście patriotyzmu konsumenckiego. Rodzime wyroby eksponujemy na różne sposoby, przypominamy o produktach, które odeszły w niepamięć konsumentów, dostarczamy inspiracji kulinarnych i zachęcamy do stałego odkrywania bogactwa rodzimych wyrobów. Jednocześnie udostępniamy firmom konkretne materiały i narzędzia pozwalające wyróżnić się na konkurencyjnym rynku spożywczym - mówi Marek Bielski, twórca programu „Doceń polskie”.
Członkowie Loży Ekspertów są zgodni, że na podsumowanie bieżącego roku w kontekście rynku spożywczego jest jeszcze za wcześnie, podtrzymują jednak wyrażaną już wcześniej opinię dot. przyszłości tej branży. Ich zdaniem coraz większy udział w rynku będą miały m.in. produkty convenience, a także tradycyjne wyroby (od wieków obecne w polskiej kuchni), ale podane w nowoczesnej i wygodnej dla konsumentów formie.
O programie „Doceń polskie”
Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie” jest realizowany od 2011 roku. W ramach przedsięwzięcia co kwartał odbywają się audyty żywności, których patronem honorowym jest Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Do udziału w nich kwalifikowane są tylko wyroby posiadające tzw. polski akcent wyrażający związek produktu z naszym krajem. Podczas audytu członkowie Loży Ekspertów indywidualnie oceniają wszystkie artykuły spożywcze, po czym przyznają produktom noty za smak, wygląd i stosunek jakości do ceny. Za każdą z cech można zdobyć od 1 do 10 punków. Certyfikatem jakości honoruje się produkty, które uzyskają minimum 7,5 pkt., tytuł TOP PRODUKT jest zarezerwowany dla wyrobów z maksymalnymi notami. Udział w atestacji jest bezpłatny, wytwórca może zgłosić do certyfikacji dowolną liczbę produktów. Godła jakości są przyznawane na 2 lata, po tym czasie producent może zgłosić wyrób do ponownej atestacji.
Szczegółowe informacje dot. programu i charakterystyki nagrodzonych dotychczas produktów są dostępne na blogu „Doceń polskie”, pod adresem www.blog.docenpolskie.pl.
* * *
Autor: Anna Koza/Adventure Media
* * *
Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”
www.docenpolskie.pl
www.blog.docenpolskie.pl
Celem programu „Doceń polskie” jest promocja wysokiej jakości produktów spożywczych dostępnych na polskim rynku. Ich selekcją, oceną i przyznaniem certyfikatu „Doceń polskie” zajmują się specjaliści zawodowo związani z żywnością i technologią żywienia, którzy tworzą Lożę Ekspertów. Zasiadają w niej m.in. członkowie Klubu Szefów Kuchni.
Twórca programu „Doceń polskie” jest także organizatorem projektu BlogerChef (blogerchef.pl) – innowacyjnego przedsięwzięcia skierowanego do blogerów kulinarnych.
* * *
KONTAKT:
Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”
www.docenpolskie.pl
Kontakt dla mediów:
Anna Koza
anna.koza@adventure.media.pl
Adventure Media s. c. Agencja Public Relations
www.adventure.media.pl
tel. 780 115 953
tel. 32 724 28 84
fax 32 417 01 70
Link do strony artykułu: https://wwwww.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/loza-ekspertow-docen-polskie-obradowala-w-tym-roku-po-raz-czwarty